piątek, 22 grudnia 2023

Czy to już starość?

           Nigdy nie myślałam o swoim wieku i chyba nadal nie myślę. Akceptuję to co jest, bez rozważania. Nie wiem kiedy mijały kolejne dziesiątki. Wiem, że nie jestem już młoda, ale czy jestem już stara? Nie staruszka, ale stara? A czy to można w ogóle określić? Wiemy że, są starzy 40 latkowie i młodzi 80 latkowie. W jakim wieku zaczyna się starość?
         Jest ponoć jakiś raport „Długie jutro”, z którego wynika, że  osoby jeszcze aktywne zawodowo uważają, że starość zaczyna się w wieku 76 lat, a dla będących na emeryturze jest to  83 lata. Przyszli emeryci liczą ponoć na dożycie do 88 lat, obecni mają apetyt na więcej. Z raportu tego wynika również, że przejście na emeryturę to jedno z najważniejszych wydarzeń w życiu.  Tak było ważne, ale nie aż tak, aby się rozczulać i przeżywać. Było moim kolejnym zdarzeniem w życiu. Zaliczyłam i szłam dalej.
          Raport „Długie jutro” bazuje  na analizie odpowiedzi 11 585 osób w tym 1 102 mieszkanek i mieszkańców Polski . Badania przeprowadzano między styczniem a lutym 2023 roku. Z raportu wynika również,  że mamy coraz większą  świadomość tego, że  należy dbać o relacje, „ponieważ są jedną z najpewniejszych i najlepszych inwestycji na przeżycie długiego i wartościowego życia”. Czy to prawda o tych relacjach? Moja mama powiedziała kiedyś, że nigdy nie sądziła, że dożyje takiego wieku, niestety nigdy nie dbała o relacje, nawet z najbliższymi. Zgodnie z zasadą, wyjątek od reguły, czy to jednak nie relacje są decydujące? Że są ważnie to niewątpliwie prawda.
            A zatem czy już jestem stara? Emerytka, babcia, od dziś dokładnie 70 latka, czasem zmęczona życiem,  pogodzona z losem, ale wcale nie czująca się staro i nie chcąca wiedzieć ile mi jeszcze zostało. Wydaje mi się, że to niemożliwe, że jestem już w takim wieku i że wszystko może się już zdarzyć.

4 komentarze:

  1. A ja mam wrażenie,że już urodziłam się stara:)))Dla mnie starość to bardziej aspekt ciała,które nie chce ze mną współpracować i się buntuje.Wszystkiego Dobrego Elu w dniu urodzin,tuż przed świętami zrobiłaś rodzinie niespodziankę,pojawiając sie na świecie:))Ewa

    OdpowiedzUsuń
  2. Wszystkiego najlepszego z okazji urodzin !!! Spełnienia marzeń i spokoju ducha Młoda Kobieto !!! Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
  3. czytam Cię ale nie komentuję...masz okrągłe urodziny więc wszystkiego najlepszego a zauważyłam w Twoim tekście straszną cyfrę 76 i ona jest moja..niestety, ale zapominam o niej bo ciało nie sprawia problemów...oby tak dalej

    OdpowiedzUsuń
  4. Kochana!
    To nie wiek stanowi o starości.
    Ja skończyłam niedawno 60-tkę. Nie myślę o tym, ile mam lat.
    Martwi mnie co innego, dolegliwości zdrowotne.
    Pozdrawiam Cię pięknie i życzę wszystkiego, co najlepszego💝🤗🌹

    OdpowiedzUsuń