sobota, 2 października 2021

Święto Aniołów Stróżów

 

               Tak to chyba już jest, że w naszym obecnym zabieganym życiu bardziej zajmujemy się sprawami doczesnymi. Przede wszystkim dla ciała, trochę dla ducha, a o życiu przyszłym nie myślimy, może nie do końca wierzymy. Patrząc po wpisach na blogu ja też piszę o ogrodzie, przetworach, robótkach ręcznych, podróżach, czyli o tym co dla ciała. Od czasu do czasu wiersz jakiś, sentencja czyli dla ducha, ale już mniej niż dla ciała.  Sprawy duchowe - wiary i kościoła, dwa razy w roku czyli Boże Narodzenie i Wielkanoc, no może czasem Boże Ciało, a jest tyle pięknych świąt i dni wartych uwagi. Drugiego sierpnia obchodzimy święto Matki Boskiej Królowej Aniołów. 29 września  święto św. Michała Archanioła. W kręgu duchów niebieskich pozostajemy również dzisiaj, 2 października obchodzimy bowiem święto Aniołów Stróżów. Dzień ten ustanowił w 1670 roku papież Klemens X .
           Jako katolicy wierzymy, że  Bóg obdarzył nas dobrodziejstwem ich opieki i mamy nadzieję, że kiedyś będziemy się z nimi radować w niebie. Oddajemy więc pobożną cześć wszystkim aniołom. Przeczytałam gdzieś, że jest ich dziewięć chórów, czyli: Aniołowie, Archaniołowie, Moce, Potęgi, Państwa, Księstwa, Trony, Cherubiny i Serafiny.   Anioł Stróż  w wierzeniach chrześcijańskich jest to istota niematerialna, mająca pośredniczyć między Bogiem a człowiekiem i pełnić funkcję indywidualnego opiekuna, a wiara w nie opiera się między innymi na tekstach biblijnych.  Czytamy więc, że anioł uratował na puszczy Hagar i jej syna Izmaela od śmierci głodowej. Aniołowie strzegli Lota i jego domowników w Sodomie i wyprowadzili ich z tego nieszczęsnego miasta. Archanioł Rafał był towarzyszem podróży młodego Tobiasza, strzegąc go od złego i obdarowując wieloma dobrodziejstwami. Judę Machabeusza wspomagali aniołowie w bitwie. Świętego Piotra wyrwał anioł z więzienia z ręki Herodowej.  Aniołowie opiekują się człowiekiem, więc nazywamy ich aniołami stróżami. Ileż to razy byłam w sytuiacji, gdzie mówiłam "ktoś nade mną czuwał", że nic się nie stało złego.
            Sceny z życia, zwłaszcza dzieci i ich anioła stróża były często przedstawiane na obrazach. Sama taki dostałam od mojej babci w dniu pierwszej komunii świętej. Sama takie, z dedykacją,  dawałam moim wnuczkom z okazji chrztu. 
          "Aniele, Stróżu mój, ty zawsze przy mnie stój, rano, wieczór, we dnie, w nocy..." to chyba pierwsza modlitwa, którą modlą się dzieci.
         Anioł jest więc zastępcą, prawowitym adwokatem danym nam od Boga dla obrony naszych wszystkich życiowych i pozagrobowych interesów, a dzisiaj Kościół obchodzi ich święto.

2 komentarze:

  1. Mój Tatuś miał na imię Serafin i tak sobie myślę, że może on też dołączył do takich zwykłych Aniołów Stróżów ...
    Pozdrawiam.:))

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękny post! Wierzę w mojego Anioła Stróża. Na pasku bocznym bloga od początku też mi towarzyszy.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń