niedziela, 22 listopada 2020

Wiesław Myśliwski - "Pałac"

 
               Zafascynowana przeczytanymi książkami Wiesława Myśliwslkiego, zaraz sięgnęłam po trzecią, " Pałac". Jest to kolejna filozoficzna powieść z pogranicza jawy i snu. W notace na okładce  czytamy  krótkie streszczenie"
         " Do wioski zbliża się front. Jakub, pasterz, jest świadkiem ucieczki państwa z miejscowego dworu. Kiedy kierowany ciekawością, przekracza próg pałacu, zagłębia się w świat arystokracji - na poły realny, na poły utkany z fantazji. Przemierza puste korytarze i zasiada w fotelach, wcielając się w rolę arystokraty. Wizje przodków i wyobrażenia o innym życiu przenikają go zwolna, zmieniając jego świadomość. Jakub staje się swoim własnym panem.". Jest to pewnego rodzaju rozrachunek z epoką, dokonany przez autora, niewątpliwie wartościowy, jak to u Myśliwskiego. Niestety, tym razem poległam. Książka pisana  " jednym tchem", bez rozdziałów, przystanków. Czytając 217 stron niełatwej prozy, musiałam się zatrzymać, wracając gubiłam się , duże fragmenty czytałam ponownie, aż wreszcie odłożyłam książkę. Nie dobrnęłam do końca, co nie oznacza, że może kiedyś do niej nie wrócę.
          Cytaty"

"Tylko wielkie uczucie rozgrzesza człowieka z istnienia."

"Żyjemy.  Przecież tylko wtedy naprawdę człowiek żyje, kiedy wie o tym.... jeśli cierpi."

3 komentarze:

  1. Aż musiałam sprawdzić, czy to ta sama książka, na podstawie której nakręcono film w 1980 roku; miałam przyjemność statystować w scenach ucieczki jako pokojówka, plenery kręcono w okolicach Sanoka, a także w skansenie:-) filmu nie oglądałam, ale na yt jest, pewnie w wolnej chwili zajrzę; są takie książki, które ciężko "przetrawić", męczą, sama nie wiem, czy wtedy warto czytać do końca, czy odłożyć; pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie wiedziałam, że jest taki film. Spróbuję go odnaleźć. Może w ten sposób "dokończę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za podpowiedź o filmie. Poszukałam, obejrzałam https://www.youtube.com/watch?v=acZHxOpUYRU
    Zarówno książka, żałuję,że nie doczytałam, ale dokończenie z filmu, daje do myślenia. Do głębokiego przemyślenia.

    OdpowiedzUsuń