czwartek, 7 marca 2024

" Saga, czyli filiżanka, której nie ma" - Cezary Harasimowicz


        Sięgając po tą książkę z bibliotecznej półki, nie skojarzyłam, że autor  to  jeden  z najlepszych polskich scenarzystów, aktor, skądinąd , mąż  aktorki Grażyny Wolszczak. Zainteresował mnie opis na tyle okładki : " Kim jestem, by znaleźć odpowiedź na to pytanie, wybrałem się w podróż śladami moich przodków. W wędrówkę pełną przygód, tajemnic, miłości, wzruszeń, dramatów , zwrotów akcji. Odkryłem światy, które już nie istnieją, a czas przeszły stał się dla mnie czasem teraźniejszym".
     Początkowo lektura wydawała mi się zbyt osobistym wspomnieniem jego przodków,  które ma przypominać o tych, którzy byli przed nim, których geny ma w sobie. Z trudem zaczynałam czytanie, ale potem książka mnie wciągnęła, bo jest to ciekawy sposób przedstawienia rodzinnej historii na tle wydarzeń historycznych.
          Pokaźną część książki stanowią wspomnienia o dziadku autora, Adamie Królikiewiczu, rotmistrzu , legendzie polskiego sportu jeździeckiego. Historie na poważnie, ale też z humorem.
     Kolejną bohaterką jest matka pisarza. Jej radosne dzieciństwo w okresie międzywojennym i tragiczny los okresu II wojny, walka w podziemiu, powstanie warszawskie, obóz .
         "Saga czyli filiżanka, której nie ma" to opowieść o losach rodziny, ale też czasem tragiczna, a czasem zabawna opowieść, w której na moment odżywa obraz dawnej wielonarodowej Polski. Harasimowicz korzysta z zapisków dziadka i swojej matki, z rodzinnych anegdot,  a dzięki wycinkom z ówczesnej prasy przywołuje świat, w którym równolegle toczy się wielka historia i życie zwykłych ludzi, wręcz wchodzi w to życie, podsłuchuje. Jest to jednocześnie opowieść o polskich losach. Liryczny świat wspomnień wpisany w atmosferę czasów, w których  przyszło żyć jego dziadkom , mamie i wielu Polakom.
        Krótkie rozdziały, lekki język gawędziarza, malownicze opisy. Mnie się podobała, więc polecam. 
" Moja mama nie traci pamięci. 
Moja mama pomału zaprzyjaźnia się z równoległym światem" 
---
14 książka, 414/5463

2 komentarze:

  1. Jak czytam opowieść rodzinna jakich mało u nas w zbiorach :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo dziękuję za polecenie tej książki. Chętnie przeczytam.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń