niedziela, 28 kwietnia 2024

Historyczny obelisk z Emaus

                  Jeździłam tą trasą czasem z centrum Gdańska do Auchana i nigdy nie zwróciłam uwagi, że na skrzyżowaniu z Łostowicką stał jakiś pomnik. Zwróciłam na niego uwagę, kiedy skrzyżowanie było w przebudowie. Wtedy zaczęłam się zastanawiać, co to za cokół i skąd się tam wziął.


                Zastanawiałam się, ale nie zdopingowało mnie to, aby wyjaśnić, tym bardziej, że cokół był niepozorny, zniszczony, wyglądał na bardzo stary i bez jakichkolwiek tablic. Chyba myślałam, kiedyś samo się wyjaśni. No i się wyjaśniło, mnie i ogólnie. 
               Kiedy w 2012 roku,   przy  poszerzaniu skrzyżowania ulic Kartuskiej i Łostowickiej trzeba było,  stary obelisk bez tablicy, bo ta ponoć została ukradziona zaraz po II wojnie, czasowo usunąć,  podczas usuwania jego fundamentu, znaleziono w nim kapsułę czasu. Metalowa tuleja zawierała  poza aktem erekcyjnym,   odręcznie spisaną listę 111 niemieckich, a także polskich nazwisk, z których każde opatrzone jest datą, począwszy od 1905 do 1923 roku, kilkanaście pruskich monet oraz gazeta "Berliner Illustrirte Zeitung" z 1 lipca 1923 roku.          Teraz jest już jasne, że historyczny obelisk z 1923 roku upamiętnia mieszkańców tych okolic poległych podczas I wojny światowej.
          W  Gdańsku i okolicach po I wojnie światowej,  było  sporo podobnych obelisków, ale ten z Emaus, jest jednym z nielicznych, który zachował się do naszych czasów. Obeliski zaliczano do tzw. Kriegerdenkmal, czyli pomników, które stawiano poległym uczestnikom różnych wojen w ich rodzinnych gminach. Emaus to historyczne podmiejskie osiedle  Gdańska.
          Historyczny obelisk  powrócił na swoje miejsce.  Poddano go renowacji i zamontowano  na nim nowe tablice w języku polskim i niemieckim, mówiące o tym, co upamiętnia. Pomnik ma kształt wydłużonego ściętego ostrosłupa o łącznej wysokości 3 metrów, o podstawie cokołu 1,5 na 1,5 metra. Na trzech ścianach obelisku w jego dolnej części w płytkich, prostokątnych niszach znajdują się płyty z białego marmuru z napisami kutymi  w kolorze czarnym. Na dwóch tablicach znajdują się napisy w języku polskim i niemieckim o treści: POMNIK POLEGŁYCH ŻOŁNIERZY – MIESZKAŃCÓW EMAUS I OKOLICY - WZNIESIONY Z INICJATYWY MIEJSCOWEGO STOWARZYSZENIA KOMBATANTÓW W 1923 ROKU. Na trzeciej tablicy wykonano napis: WZNIESIONO 1923, ERBAUT 1923 RENOV.A.D.2012. 


 


                    I tak oto cała tajemnica się wyjaśniła.  Zdjęcia wykorzystałam z internetu, bo miałam problem z wykonaniem własnych na bardzo ruchliwym skrzyżowaniu. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz