wtorek, 23 czerwca 2020

57-letni pamiętnik

                   W normalnym trybie okres Komunii Świętych dawno byłby zakończony. W tym roku jest inaczej. Trwają, a może dopiero będą, zależnie od parafii. Ja też  przyjęłam w lipcu i było to wtedy normalne. Nie o tym jednak chciałam pisać, chociaż jest to z tą uroczystością związane. Co teraz dzieci dostają w prezencie? Kasę, rowery, laptopy, telefony. A kto by pomyślał o takim jaki ja dostałam? Oczywiście wtedy hitem były zegarki od chrzestnych rodziców, a reszta dawała skromnie. Jednym z nich był pamiętnik od kuzynki. 



               Mam go do dzisiaj, ale może nie ze względu, że był prezentem, ale ze wzgledu na wpisy różnych osób. I to jest autentyczna pamiątka . Ja zapraszałam do wpisania, inni wpisywali. Mądre przesłania, czasem proste, żartobliwe wierszyki wpisywane jeszcze tuż przed maturą. Cytowano Mickiewicza, Broniewskiego, Kasprowicza, Norwida, Jedlicza, Żeromskiego. 


                 Renata wpisała
                                                     " Kiedy po latach o szarej godzinie
przeglądać będziesz pamietnik ten
Niech twoja ręka i tej kartki nie minie
A usta szepną 
Pamiętam Cię"

               Tak Reniu, pamiętam Cię i pewnie gdyby nie ten pamiętnik, dzisiaj bym o Tobie nie myślała. A inne wiersze? Zacytuję niektóre.
               Od babci:
"Krótkie słowa
Szczera mowa
Pókiś żywa
Bądź szczęśliwa"

              Od mamy, trochę prorocze, bo ona żąda poświecenia dla niej.

"Szczęście, które Bóg dał nam w darze
Znajdujemy tylko w serca ofiarze
I w poświeceniu dla drugich siebie
Takiego szczęścia chcę tu i w niebie"

           Nauczycielka muzyki,  jakie to prawdziwe.

" Idź tam gdzie śpiewają,
Bo źli ludzie śpiewu nie znają".

            Starsza Pani, znajoma

" Śmiej się wśród ludzi
Płacz tylko w ukryciu
Bądź lekką w tańcu
Lecz nigdy w życiu"

           Moja pierwsza wychowawczyni
                         A. Mickiewicz
" Miej serce
i patrz w serce"

              Inni:
                       Stefan Żeromski
" Nauka jest jak niezmierne morze
Im więcej jej pijesz,
tym więcej jesteś spragniona"
**

           Od tego wpisujacego dostałam zupełnie niespodziewanie piękną różę na ogłoszeniu wyników z matury i od tamtego dnia nigdy go nie widziałam.

" Idę, patrzę
poznaję, nie od razu.
A jednak czas nie zmienił
Twojej twarzy wyrazu
Zbieram myśli
Zaciskam dłonie
Co Ci powiedzieć?
Jak Ci się przypomnieć?
**
Powiedz dlaczego na świecie
Tak dziwnie plotą się dni
że, zawsze ktoś za kimś tęskni,
że zawsze ktoś o komś śni.
I powiedz dlaczego szczęście ucieka
gdy zdaje się blisko być,
I człowiek znów za kimś tęskni
i ponownie o kimś sni"
**

" Nie piękność ciała zdobi człowieka
lecz jego rozum i praca,
Bo piękność ciała szybko przemija
i już nigdy nie wraca"
**

"  To nie cud śmiać się w szczęściu
Cud nad cudy!
Uśmiech mieć na ustach, gdy serce boli,
Wśród śmierci Tuną życia zdumiewać ludy
I rość i mocą olbrzymieć w niewoli"
**
" Kiedy babcią będziesz już
Okulary na nos włóż
Weź do ręki album swój
I przeczytaj podpis mój"

                      Kuzynko Krystyno miałaś nadzieję, że ten pamiętnik przetrwa aż do mojego babcinego wieku, czy może to miał być tylko żartobliwy wpis. Przetrwał. Wierszyków jest jeszcze dużo, dużo wiecej.
                  A kto z Was ma jeszcze taką pamiątkę? Szkolny pamiętnik.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz