piątek, 19 lipca 2024

"Nieczułość" - Martyna Bunda,- Teatr Wybrzeże

              Po dość długim czasie byłam w teatrze. Bilety dostałam na imieniny w ubiegłym roku. Taki bilet otwarty do zrealizowania na dowolny spektakl w ciągu roku. Trudno było mi wybrać spektakl,  bo albo mnie nie interesowały, albo nie było już wolnych miejsc, albo jeszcze coś innego przeszkadzało. Wreszcie bilety zarezerwowane na 16 lipca zostały zrealizowane. Teatr Wybrzeże, sztuka na podstawie powieści Martyny Bundy " Nieczułość".
       W Dziewczej Górze na Kaszubach Rozela samotnie wychowuje córki Gertę, Trudę i Ildę. W domu postawionym za pieniądze z ubezpieczenia po jej mężu Abramie, dorasta kolejne pokolenie kobiet, walczących o przetrwanie w obliczu historycznej zawieruchy XX wieku, która na Kaszubach zbiera obfite plony. W rozpisanej na wiele lat i głosów opowieści poznajemy losy kobiet  jeszcze przed wojną, potem w czasie tragicznych wydarzeń wojennych, a potem czasy, gdy nastała nowa władza. Aby przetrwać, muszą nauczyć się nie okazywać uczuć, a nieczułość staje się ich tarczą przed przeciwnościami losu. W sztuce jest mowa o Kaszubkach, ale to opowieść o Polkach, a także o skomplikowanych ostatnich kilkudziesięciu latach polskiej historii.  Historia opowiedziana poprzez krótkie epizody, gdzie mężczyźni  pojawiają się na krótko, wywołując w życiu czwórki kobiet zamęt. Wszystkie postaci  grane są przez szóstkę aktorek. 
       Spektakl zalecany dla widzów od 15 roku życia, dość ekscentryczna forma, raczej trudny w odbiorze, zaciekawił mnie jednak na tyle, że spróbuję poszukać książki na której podstawie powstał.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz