poniedziałek, 28 listopada 2022

"Ostatnie dni w Berlinie" - Paloma Sánchez-Garnica



              Autorki Palomy  Sánchez-Garnica nie znałam. Książkę dostałam w imieninowym prezencie. Jest to powieść historyczna, solidnie osadzona w konkretnym historycznie czasie, pozwalająca przenieść się nie tylko do miejsc i danego okresu, ale też do ówczesnej mentalności i obyczajów. Zanurzyć się w historii społeczeństwa tamtej epoki, poznać i  zrozumieć codzienność tamtych dni. Powieść wielowątkowa, której akcja  umiejscowiona jest w okrutnych czasach i miejscach. Czas akcji to lata 1906-1945, miejsca to Piotrogród, Kołyma, Katyń, Berlin, Warszawa i Szwajcaria. Stalinizm i faszyzm, na tle którego  rozwija się wątek miłosny. Różnorodność postaci i charakterów, będące w ludziach dobro i pozytywne zachowania, ale też  najgorsze cechy charakteru, okrutny, brutalny świat pozbawiony człowieczeństwa, w którym przyszło żyć ludziom na początku XX wieku. Trzyma w napięciu. Skłania do myślenia o tym, ile człowiek jest w stanie zrobić i znieść, by przetrwać.  Ze względu na poruszaną tematykę nie jest łatwa, jest dość opasła, ale czytałam ją jednym tchem. Bardzo zachęcam do przeczytania.

" Niedawny niewolnik staje się najbardziej nieobliczalnym despotą,
gdy dostaje szansę, by stać się panem bliźniego."
Maksym Gorki
*
" Zemsta, to danie serwowane na zimno"

---

25 książka, 576/9309


2 komentarze:

  1. Też nie znałam tego autora. Ale książka zapowiada się ciekawie. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja też nie znałam tej autorki. Zaciekawiła mnie swoją recenzją.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń