poniedziałek, 13 września 2021

Nawłociami jesień się zaczyna



                          
Czesław Niemen  śpiewał wiersz Juliana Tuwima 

'Wspomnienie"

Mimozami jesień się zaczyna,

Złotawa, krucha i miła.

To ty, to ty jesteś ta dziewczyna,

Która do mnie na ulicę wychodziła.

 

Od twoich listów pachniało w sieni,

Gdym wracał zdyszany ze szkoły,

A po ulicach w lekkiej jesieni

Fruwały za mną jasne anioły.

 

Mimozami zwiędłość przypomina

Nieśmiertelnik żółty - październik.

To ty, to ty moja jedyna,

Przychodziłaś wieczorem do cukierni.

 

Z przemodlenia, z przeomdlenia senny,

W parku płakałem szeptanymi słowy.

Młodzik z chmurek prześwitywał jesienny,

Od mimozy złotej - majowy.

 

Ach, czułymi, przemiłymi snami

Zasypiałem z nim gasnącym o poranku,

W snach dawnymi bawiąc się wiosnami,

Jak tą złotą, jak tą wonną wiązanką...


        A owe mimozy to nic innego jak nasze nawłocie. Zatem jesień się już zaczęła, bo nawłocie kwitną w najlepsze, a nawet już przekwitają. Miniony weekend miał być ponoć pogodowo  ostatni z letnich więc pospieszyłam się, aby go zaakcentować wieńcem na drzwi z nawłoci właśnie. Aby nie było nudno dodałam jarzębinę, która też nieodmiennie kojarzy mi się z poczatkiem jesieni. Są też jesienne wrzosy.


10 komentarzy:

  1. Bardzo ładny jesienny klimat wyczarowalaś.
    Pozdrawiam.:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Śliczne dekoracje, zapowiadają jesień, a że ja jesień kocham, to z przyjemnością je podziwiam... choć odchodzącego lata też żal...
    Pozdrawiam ciepło, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Kocham nawłoć, tę kwitnącą i tę przekwitłą, tę jesienną i te zimową i nigdy jej nie ścinam przed wiosną.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie wiem dlaczego, ale panuje przesąd, że wrzosy przynoszą pecha. Ostatnio, jak byliśmy w lesie, natrafiliśmy na całe łany, chciałam zrobić z nich wieńce, podobnie jak Twoje nawłociowe. Dla mnie i dla synowej, na drzwi wejściowe ... no i zrezygnowałam, a niby przesądna nie jestem.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie wiedziałam o takim przesadzie, a jeśli to o suszonych.

    OdpowiedzUsuń
  7. Hmm nie wiedziałam, że nawłoć to mimoza.., śliczny jest ten wianek :)

    OdpowiedzUsuń
  8. To nie to samo, ale nasz krajowy substytut.

    OdpowiedzUsuń
  9. Prześliczny jest Twój wieniec nawłociowy. Uwielbiam wiersze Tuwima, a wykonanie Niemena jest rewelacyjne i wiecznie młode.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Cudowny Tuwim i cudowne wykonanie Niemena. Moge go sluchac bez przerwy. Bardzo lubie wrzosy, chyba sobie kupie ze trzy doniczki :)

    OdpowiedzUsuń