środa, 28 sierpnia 2024

" Nieczułość" - Martyna Bunda

        Pisałam na temat " Nieczułości" przy okazji bycia w teatrze na sztuce na podstawie tej książki. Napisałam wtedy, że spektakl zaciekawił mnie na tyle, że postanowię znaleźć tą książkę. I znalazłam w mojej bibliotece. Tak jak przy spektaklu miałam mieszane uczucia, to książkę mogę z czystym sumieniem polecić. Historia, prawie saga o kaszubskich kobietach.    Otylia, pustelniczka. Służyła w dworze opiekując się dziećmi, gdy zaszła w ciążę pracę straciła. Urodziła córkę i zaczęła prowadzić pustelnicze życie, bo honorowa była. Nie chciała, aby ludzie współczując, czuli się lepiej. Jej córka Rozela również sama wychowywała swoje córki, bo wcześnie została wdową. Córki dorastają w okresie II wojny. Jak je ustrzec przed niebezpieczeństwami, jednocześnie pomagając tym, którym zakazane było pomagać. Wkroczenie Armii Radzieckiej i czas po wyzwoleniu, lata PRL, a w nich dorosłe już życie Ildy, Trudy i Gerty. Książka o Kaszubkach, ale tak właściwie o kobietach, niezależnie od pochodzenia i zamieszkania.  Czytając, czasem wyobrażałam sobie moją mamę i moje ciotki, które były ich rówieśnicami. Niby zwyczajne życie, czasem podane w dowcipny sposób, czasem opisujące tragiczne zdarzenia. Warto przeczytać.

" zamiast smutku, ludzie chcieli nadziei"

Chyba nadal tak chcą.
---
32 książka, 344/12.056

2 komentarze:

  1. Brzmi ciekawie, dziękuję za polecenie bo lubię takie książki 🙂. Pozdrawiam Cię serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki za podzielenie się tą książką! Brzmi naprawdę ciekawie, przeczytam gdy nadarzy się okazja :)

    OdpowiedzUsuń