wtorek, 13 sierpnia 2024

Pachęcin - ogrody Szmidt

                 Wielokrotnie oglądałam różne piękne ogrody w telewizji, w internecie, ale to nie to samo co tam być. Ogród w Pachęcinie był jednym z tych, które chciałam odwiedzić. Nareszcie pragnienie to zrealizowałam.
                Ogród pokazowy istnieje przy Szkółce Szmit w Pachęcinie koło Ciechanowa.  Został założony w 1982 roku. Obecnie zajmuje 2,5 ha powierzchni. Jest jedną z największych prywatnych kolekcji roślin w Europie.
Na uwagę zasługują nie tylko same rośliny, ale również ich kompozycja. Ogród jest niezwykle urokliwy, a kompozycja roślin przemyślana. Rabaty są starannie utrzymane. Centralnym punktem jest wielki staw z liliami wodnymi i różnorodną roślinnością porastającą brzegi.










                Ale to nie jedyny, bo niedaleko, w nowszej części ogrodu jest drugi.







                I  szeroki rów.




                    W pobliżu tych miejsc ścieżki spacerowe były bardzo podmoknięte.  Ogród jest bardzo zróżnicowany pod kątem warunków, od części suchych, przez część leśną, nasłonecznione rabaty bylinowe, do podmokłych terenów nad stawami i roślinności wodnej. Ogród zapewne zmienia się w ciągu roku. Te same miejsca wyglądają zupełnie inaczej wiosną, latem, jesienią oraz zimą. W niektórych miejscach, wydawałoby się pustych, widoczne były w ziemi cebule. Uzupełnieniem roślinnych aranżacji jest mała architektura, czy tak zwana ogrodowa biżuteria. Z  uwagi na ogromną różnorodność roślin ogród jest również  atrakcyjny dla zwierząt. Wiewiórka umknęła mi w ostatniej chwili przed naciśnięciem spustu migawki.
         Nie dziwię się, że ogród przyciąga rzesze odwiedzających z całego świata,  uczniów, studentów, naukowców, kolekcjonerów, a zwłaszcza  miłośników roślin i ogrodów. Jest to miejsce odpoczynku i wytchnienia. Można podejrzeć sposoby zestawienia roślin, ich cięcia itd. oraz nabyć nowy egzemplarz roślin. Ogród jest dostępny dla zwiedzających w godzinach pracy szkółki, od 1 marca do końca sezonu jesiennego, codziennie oprócz niedzieli i bez opłaty za wstęp. 
           Napisałam, że centralną część stanowi staw. Wokół trawiaste ścieżki zapraszają do wnętrz, aby podziwiać kompozycje krzewów, bylin, kwiatów. Byłam oczarowana.





























































                 No i pamiątka z takiego miejsca może być tylko jedna. Przywiozłam kolejną budleję. W kolorze,  którego jeszcze nie miałam.

2 komentarze:

  1. Przepiękne miejsce. Ja niestety widziałam tylko część tego ogrodu w telewizji. Pozdrawiam serdecznie 💕

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękny ogród, można podpatrzeć pomysły prawdziwego ogrodnika. W nowoczesnych ogrodach panuje sztampa, bardziej zwraca się uwagę na tarasy, ścieżki, jacuzzi, grille. Na pewno dobrze się mieszka w tak zagospodarowanym ogrodzie, ale wolę tę piękną naturalność którą widać na Twoich zdjęciach.
    Pozdrawiam.:))

    OdpowiedzUsuń