niedziela, 6 marca 2022

" Koniec samotności" - Janusz Leon Wiśniewski

               
         Swoją przygodę, jeśli tak mogę to określić, z twórczością Janusza Leona Wiśniewskiego zaczęłam chyba jak, każdy, kto zna jego twórczość od "Samotności w sieci". Do 2010 roku przeczytałam  wszystko co w tamtym czasie zostało wydane. Poza " Samotnością w sieci", najbardziej pozostała w pamięci " Bikini". Potem miałam przerwę, nie dlatego, że nie ukazywały się nowe pozycje, bo były.  J.L. Wiśniewski jest chyba najbardziej płodnym współczesnym pisarzem. Tak się jednak zdarzyło, że zaczęłam żyć innymi problemami, mniej czasu poświecałam czytaniu. Teraz wróciłam. Swój powrót zaczęłam od kontynuacji 'Samotności w sieci" czyli od " Koniec samotności".
   „Koniec samotności” to romans z wyraźnie zarysowanym współczesnym tłem obyczajowym. Dwadzieścia jeden lat przerwy, czyli kolejne pokolenie, jeszcze bardziej związane z internetem, ale uczucie już nie poprzez komputerowy monitor, ale namacalne, bezpośrednie. Jest to książka nawiązująca do zdarzeń " Samotności w sieci", ale mówiąca o różnych odcieniach miłości, o problemach wspołczesnego świata, bo są bezdomni spod osiedlowego samu, związki jednopłciowe, doświadczenia genetyczne itd. Generalnie akcja toczy się w pewnych kręgach ludzi, nie zwyczajnych, nietuzinkowe zdarzenia, nietuzinkowe miejsca i atmosfera naukowego świata. Autor sam jest naukowcem. Do 2018 roku na stałe mieszkał we Frankfurcie nad Menem. Często nawiązuje do miejsc z którymi związane było jego życie. Czuje się, że jest to książka napisana przez naukowca, co nie czyni to jej wcale trudnej do czytania. Jednak świat ludzi z tych kręgów, przedstawiony przez autora, można zobaczyć jako miejsce, gdzie codziennie gości alkohol, seks i też narkotyki. 

..., historia ta z podręczników szkolnych i akademickich,
 to spisana i powielona zmowa polityków",
*
...historię zawsze piszą zwycięzcy".
*
".. bieda, nieszczęście i samotność są wieczne".
*
" Źródłem przyjaźni jest zdumienie, że istnieje człowiek, 
który widzi sprawy tak samo jak my".
*
...bo prawo do szczęścia, nie upoważnia do krzywdzenia innych".
*
" Bo jeśli ktoś za swoją dobroć oczekuje podobnej dobroci, to nie jest miłość, tylko biznes".

---
12 książka,  431/4847

1 komentarz: