wtorek, 13 czerwca 2023

Piwonie

           Piwonia obejmuje 32–35 gatunków. Spośród licznej grupy  można wymienić chociażby takie jak piwonia lekarska, piwonia drzewiasta, piwonia Wittmanna , kwietniowo-majowa, botaniczna piwonia Młokosiewicza, czy też piwonia delikatna czyli koperkowa. Pochodzą głównie z obszarów Europy i Azji o umiarkowanym klimacie. Centrum  stanowią Chiny, gdzie rośnie 15 gatunków, z czego 10 to endemity. Do flory Europy południowej i wschodniej należy 7 gatunków, jedynie dwa gatunki pochodzą z zachodniego wybrzeża Ameryki Północnej. Rośliny te występują głównie w miejscach skalistych, na słonecznych zboczach wśród muraw i w zbiorowiskach wysokich bylin, gatunki krzaczaste rosną w terenach zaroślowych i w widnych, świetlistych lasach w Himalajach oraz w zachodnich i środkowych Chinach.  W Chinach  są znane od co najmniej IV wieku (piwonia drzewiasta). Rośliny te wykorzystywane są też także jako lecznicze / kora/. Okazałe kwiaty, będące główną ozdobą piwonii, osiągają ponad 15 cm średnicy, a  czasem przekraczają nawet 30 cm. Białe, różowe, purpurowe, rzadziej żółte, często pachnące. Mieszańce mają też kwiaty dwubarwne i pełne.  Nie będę ściemniała jakie mam ja, bo nie wiem, ale są w różnych kolorach i jeszcze odcieniach tych kolorów, pełne i z pojedynczymi  płatkami, białe i białe ledwo muśnięte bordowym, bordowe z delikatną obwódką jaśniejszą płatka, pachnące i nie. Wszystkie kwitnące za krótko, bo z żalem muszę usuwać przekwitłe kwiatostany. Mogę policzyć ile mam krzewów, ale już nie policzę ile mam, miałam kwiatów. Jest jeszcze sporo w pąkach. Cieszą moje oczy i radują serce.






















       PS. Dzisiaj obcięłam 84 kwiaty przekwitnięte, a nawet nie widać, że coś ubyło.

4 komentarze:

  1. Elu, teraz jak oglądnęłam Ciebie w swoim ogrodzie w programie inaczej patrzę na zdjęcia poszczególnych kwiatów bo widzę całość oczami wyobraźni.

    OdpowiedzUsuń
  2. Podziwiam Elu Twoją imponującą kolekcję piwonii - tyle odmian i kolorów. Dla mnie to nie róże, a właśnie piwonie są królowymi wśród kwiatów...
    Serdecznie pozdrawiam - Anita ;-))

    OdpowiedzUsuń
  3. O raaaju... ależ kolekcja piwonii. Mnogość krzaczków i odmian, coś przewspaniałego. Piwonie uwielbiam, sama mam tylko 5 krzaczków i niestety brak miejsca na choćby jeden więcej, nad czym ubolewam. Ale cieszą i te, które są.
    Pozdrawiam serdecznie, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
  4. follower's look so amazing & beautiful.. I'm here for the first time and maybe I will stay longer..! :) thanks' for sharing

    online shopping in Canada

    OdpowiedzUsuń